Wednesday, 5 February 2014


Kelahiran Merupakan Fenomena yang Menakjubkan
Bersalin adalah bayaran paling lumayan sebagai seorang ibu setelah berjuang selama lebih kurang 9 bulan (40 Minggu). Kehadiran si kecil yang sihat dan dilahirkan sempurna lebih-lebih lagi.

Persediaan Diri Sebelum dan Semasa Bersalin
❀ Tenaga
Fikiran
Psikologi
Wang (kos pembiayaan perubatan sebelum & selepas melahirkan)
Keberanian dan 
Ketulusan

Namun jangan lupa selepas melahirkan diperlukan lagi perjuangan tahap kedua , iaitu memulihkan keadaan tubuh ke sebelum hamil . Selepas melahirkan bukan bermakna kita tidak bekerja seperti sebelum hamil . Kita mungkin akan mengalami pelbagai perkara yang kurang selesa.
✽ Badan merasa lemah & tidak bermaya
Baby Blues Syndrome

Cadangan Penjagaan Ketika Berpantang 
✔ Jangan membawa beban berat.
Baring menegak dengan banyakkan rehat serta 
Pengambilan makanan yang berkhasiat. Elakkan makanan yang dikategorikan sebagai sejuk atau berangin.
Sentiasa mematuhi aturan berpantang sebaik-baik selama 6 minggu
✔  Ibu akan pulih sempurna seperti sebelum hamil setelah 3 bulan

Pengambilan pemakanan yang berkhasiat mempengaruhi proses pemulihan secara fizikal dan psikologi. Senaman ringan amatlah digalakkan bagi mengembalikan kecergasan. Ibu selepas bersalin juga masih memerlukan tidur yang secukupnya.

Cadangan Lauk Berpantang : Nasi, Ikan Masin Talang, Ikan Bilis Goreng, Sawi Rebus/Celur Bersama Halia
Elakkan mengadakan hubungan intim bersama pasangan memandangkan badan masih perlukan masa untuk pulih terutamanya organ vagina yang telah melalui proses kelahiran
Cadangan Pengambilan Vitamin Tambahan Selepas Bersalin dan Berpantang

Produk boleh diambil secara berasingan mengikut keperluan & bajet