Thursday 4 July 2013




Detox? Apa Tu?

Detoksifikasi, atau detox, adalah proses membuang bahan-bahan toksik dari badan. Diet yang mendakwa kesan detox penuh dalam masa beberapa hari telah wujud selama beberapa dekad, dan beberapa kaedah yang berbeza wujud. Walaupun tidak terbukti secara saintifik untuk mengeluarkan apa-apa toksin dari tubuh manusia, ramai orang mendakwa berasa lebih fokus dan bertenaga semasa dan selepas diet detox, kemungkinan besar kerana mengelakkan makanan diproses.

Nota: Artikel ini tidak mengandungi maklumat mengenai bagaimana untuk menyahtoksik seseorang menjalani rawatan untuk alkohol atau penyalahgunaan dadah. Detoxing daripada alkohol atau bahan-bahan keras lain, terutama benzodiazepine, sentiasa perlu dijalankan di bawah pengawasan seorang profesional perubatan.



9 Tips Mudah Untuk FLUSH BADAN Anda!

1. Do a fruit detox
Detoxes buah adalah cara yang terbaik untuk cepat tanpa kelaparan diri sendiri. Antara faedah kesihatan yang lain, mendapatkan buah-buahan yang cukup boleh meningkatkan tahap tenaga anda, membantu menguruskan berat badan anda, dan juga mengurangkan kemungkinan strok.

2. Do a liquid fast
Ambil hanyalah cecair (air, teh, jus buah-buahan, jus sayur-sayuran, dan / atau protein shake) selama 2-3 hari. diet cecair boleh membantu melompat-mula kehilangan berat badan dengan menyekat pengambilan kalori, dan dipercayai untuk membersihkan anda badan toksin tertentu, walaupun tidak ada penyelidikan yang kukuh untuk menyokong tuntutan ini.

3. Eat only fruits and vegetables for 7 days.
Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi vitamin, mineral, dan lain-lain nutrien badan anda memerlukan untuk kekal sihat. Pastikan anda makan gabungan pelbagai produk untuk memastikan bahawa anda mendapat nutrien yang betul. Gunakan panduan berikut untuk menentukan apa yang perlu makan semasa puasa

4. Drink enough water
Mendapat air yang mencukupi adalah penting untuk kesihatan anda. Antara manfaat kesihatan yang lain, air membantu mengekalkan tahap cecair badan anda, yang membantu buah pinggang anda mengusir toksin utama badan, darah nitrogen urea.

5. Cut out alcohol
Penyelidikan telah mencadangkan bahawa alkohol boleh dikaitkan dengan bermulanya beberapa jenis kanser, termasuk kanser payudara. Walaupun anda tidak perlu untuk mengurangkan ia keluar sepenuhnya, berpegang kepada satu gelas wain atau bir malam, paling banyak.

6. Avoid added sugars
Gula berlebihan Pengambilan secara teratur boleh menyebabkan tahap gula darah anda untuk kenaikan, meletakkan anda pada risiko yang lebih tinggi untuk penyakit jantung, kencing manis, dan kanser tertentu dalam jangka masa panjang. Baca semua label pemakanan dan berhati-hati gula tambahan dalam roti , kuah salad, dan sos.

7.Limit your exposure to harmful toxins in the air
Ini termasuk karbon monoksida dan asbestos, kedua-duanya boleh didapati di rumah. Lebih jelas lagi, MEROKOK

8.Meditate - Rohaniah
Banyak agama dan falsafah bela berpuasa sebagai satu cara menumpukan minda dan membangunkan rasa aman. Walaupun anda detoksifikasi badan anda, cuba untuk menghilangkan diri daripada dendam, marah, sedih dan perasaan negatif yang lain. Gunakan masa anda biasanya akan menghabiskan makan atau menyediakan makanan untuk berfikir tentang matlamat dan cita-cita anda. Menyuling fikiran anda dalam jurnal.

9. Don't overdo it
Paling penting, mencari yang seimbang, program dicapai yang menggabungkan senaman harian dan perubahan kepada diet yang sihat, dengan tetap, penyeliaan yang layak. Ingat anda sedang cuba untuk menyediakan pentas bagi tabiat yang sihat - tidak lagi menekankan badan anda dengan pantas, perubahan yang melampau dan tidak mapan. Cuba untuk mengelakkan binging seperti yang anda datang kira menyahtoksinkan.



No comments:

Post a Comment